Výroba modelů
Historie
Nevím přesně, kdy jsem začal modelovat auta, ale bylo to někdy v 80. letech. Evidovat modely jsem začal od roku 1993. Vzpomínám snad jen na datum jednoho, 8. 8. 1988 sanita Tatra 603 A, v měřítku cca 1:120. Ale předtím to byla hliněná auta bez koleček, a pak s přilepenými hliněnými kolečky.
Něco o výrobě mých modelů:
Začínal jsem s hliněnými modely, ale později jsem přešel na výrobu sádrových a papírových modelů.
Papírové modely vyrábím v měřítku 1:100. Především karoserie stahuji z internetu, ale mám i několik vlastních. Podvozky vyrábím vlastní konstrukce s točicími koly. Podvozky vyrábím z plastové podložky případně z lenochu, jako osy kol používám špendlíky a kola z hlíny pomoci formy.
Sádrové modely odlévám do plastelíny nebo lukoprenových forem. Kopyta forem buď vyškrabu ze sádry nebo odlévám ze zakoupených modelů například Herpa. Jedná se především o modely 1:87. Kola jsou z hlíny nebo sádry, na osy kol používám špendlíky.
Další materiály, které zkouším je dentakryl a pryskyřice. Jejich výhoda je, že při odlévání do formy utečou vzduchové bubliny daleko lépe než ze sádry. Nevýhodou je špatná opracovatelnost.U vozů s průhlednými okny bude tento materiál nutností.
Také jsem vyzkoušel crystal resin a pokud je forma opravdu hladká, tak je čirý. Ovšem pokud se budete řídit návodem v poměru 1:2, tak z toho budete mít žvýkačku. Musí se dát více tužidla.
Zcela novou technologii pro stavbu modelů a přiblížení se kupným modelům je výroba z průhledné folie tvarovaná ve formě s pomocí horkovzdušné pistole.
Kromě tatrovek stavím také zavodní automobily a to především rallye. Opět jak plastové, tak i sádrové. Velkou radost mi určitě udělaly modely z trafik od firmy Altaya za 99,- Kč. Domnívám se, že se jedná o staré formy od Ixo, kde jejich cena začíná na nějakých 780,- Kč.
Ještě levnější ceny než Altaya jsou teď vozy De Agostino. Sice se jedná o civilní vozy, ale jejich přestavba na soutěžní není problém.Také některé vozy Bburago se dají přestavět v docela hezké modely, i když nejsou všechny modely v přesném měřítku 1:43 a interiér je velmi strohý. A když se řekne, že auto dělají kola, tak u Bburaga to platí dvojnásob.
Teď přestavuji kultovní automobily ČSSR od De Agostino a modely z nové série od Altaye.
Náhledy fotografií ze složky STAVBA MODELŮ